Hotel Týnec

17.11.2023

Útulný rustikální hotel v památkově chráněné budově z roku 1813, jejíž část nechal na hotel přestavět již František Ferdinand d'Este před rokem 1900, dostal status chytrý hotel. Video s porovnáním vytápění před a po nasazení smart systému. 

Výchozí situace

Historická zrekonstruovaná budova hotelu v Týnci nad Sázavou nabízí 11 pokojů a apartmánů s koupelnou. Hlavním zdrojem vytápění je plynový kotel, který stará i o ohřev teplé užitkové vody. Všechny prostory jsou vytápěny radiátory.

Regulace vytápění byla řešena centrálně ekvitermní regulací kotle. Radiátory byly osazeny termoregulačními hlavicemi bez aretace. 

Zapínání a vypínání topení na pokojích před příjezdem a po odjezdu hosta bylo řešenou manuálně personálem. Stejně tak i natápění restaurace.

Hlavním požadavkem bylo snížit energetickou náročnost budovy a automatizovat vytápění propojením s rezervačním systémem Better Hotel.

Parametry budovy a vytápění

11 pokojů a apartmánů, každý pokoj vč. koupelny
1 restaurace
+ chodby, kuchyň, zázemí

34 radiátorů
14 teplotních zón
1 plynový kotel 45kW
1 čerpadlo - topný okruh
1 cirkulace TUV

Řešení

Po změření prostupnosti budovy jsme provedli návrh a následnou instalací inteligentního bezdrátového systému měření a regulace a propojili s hotelovým rezervačním systémem Better Hotel.

Vytápění na pokojích a ostatních prostorech

  • Všechny radiátory jsme osadili inteligentními bezdrátovými hlavicemi.
  • Budovu jsme rozdělili na 14 teplotních zón (místností). Teplota v každé zóně se nyní přesně měří a udržuje zcela automaticky s přihlédnutím na různé tepelné vlastnosti konkrétního pokoje (severní, jižní, rohový, podkrovní...).
  • Host má možnost manuálně nastavit teplotu na pokoji a koupelně v rozsahu 16-24 stupňů. Po nastavené době se teplota vrátí zpět do automatického režimu.

Detekce otevřených oken

  • Okna na pokojích a chodbách jsme osadili bezdrátovými senzory.
  • Nyní se při otevření okna automaticky snižuje nastavená teplota na všech radiátorech v místnosti.
  • Po uzavření okna se nastavená teplota vrací k normálu.
  • Nezvykle dlouhá doba otevřeného okna se reportuje personálu.

Automatické vytápění podle rezervací

  • Díky propojení hotelového rezervačního systému Better Hotel má náš systém informace o rezervacích a stavu obsazenosti každého pokoje.
  • Každý pokoj má v době obsazenosti nastavený individuální časový harmonogram.
  • Neobsazený pokoj je temperován na nižší udržovací teplotu.
  • Před příjezdem hosta se pokoj (a koupelna) začne včas sám automaticky natápět.
  • Po odjezdu hosta se automaticky nastaví udržovací teplota.

Ovládání z recepce

  • Díky jednoduché webové aplikací Panel recepce má recepční (nebo kdokoli jiný z personálu) neustálý přehled o teplotách na pokojích a stavu obsazenosti pokoje.
  • Recepční může natopit pokoj manuálně, např. pokud přijede host bez rezervace.
  • Recepční má neustálý přehled o otevřených oknech a době, jak dlouho jsou okna otevřená.

Nastavení teplot

  • Každý pokoj a místnost v hotelu má přiřazený individuální týdenní teplotní harmonogram
  • Správce má možnost upravit harmonogramy v jednoduché webové, popř. mobilní aplikaci.
  • Správce může zobrazit teplotní průběhy na pokojích a díky tomu přesněji nastavit optimální teploty a zahájení natápění.

Přínosy

Snížení nákladů na enegie

  • Pokoje se vytápí automaticky podle obsazenosti. Prázdné pokoje se pouze temperují.
  • Otevřené okno automaticky utlumí teplotu všech radiátorů v místnosti.

Snížení nároků na personál

  • Provoz vytápění je nyní zcela automatizovaný. Personál již nemusí chodit do pokojů otáčet hlavice před příjezdem a po odjezdu hosta.
  • Personál má neustálý přehled o stavu obsazenosti, teplot na pokojích a otevřených oknech. Může tak rychle reagovat a předcházet potenciálním problémům.
  • Správce se nyní díky systému dozví o případném problému dřív než ho stačí zjistit host.

Komfort pro hosta

  • Systém zajistí, že host bude mít pokoj vždy správně natopený před příjezdem a následně udržuje přednastavenou teplotu (pro každý pokoj individuálně s ohledem na různé tepelné vlastnosti jednotlivých pokojů).
  • Host má možnost manuálně upravit teplotu na pokoji.
  • Automatizace vytápění odstranila problémy způsobené lidským faktorem. Tím se zvýšila spolehlivost a úroveň služeb hotelu a v konečném důsledku i spokojenost hosta.