Hotel Benica Benešov 

22.11.2023

Legendární hotel na hlavním tahu Praha-České Budějovice jsme přetvořili na chytrý hotel. Životnímu prostředí a nákladům na provoz přispívá úsporou energie, personálu šetří čas a majitelům přináší větší radost. 

"V našem oboru se potýkáme s nedostatkem zaměstnanců a s neustále zdražujícími se vstupy, hlavně energii. Chytré vytápění a regulace teplé užitkové vody nám pomáhá částečně řešit oba problémy. Není náročné na obsluhu a výrazně nám spoří energie, plyn i elektřinu. Po této zkušenosti budeme tento způsob určitě využívat i v dalších provozech."

Jaroslav Opriš
majitel a jednatel
Hotel Benica

Výchozí situace

Budova hotelu byla postavena v devadesátých letech a je zateplená. Vytápění je řešeno převážně radiátory a částečně podlahovým vytápěním (wellness). Hlavním zdrojem vytápění jsou tři plynové kotle. Doplňkovým zdrojem je tepelné čerpadlo (wellness) a kombinace elektrokotle a klimatizačních jednotek využívaných v zimě k vytápění konferenčních sálů.

Regulace vytápění byla centrální s pevným časovým harmonogramem pro všechny pokoje (topení ráno a odpoledne-večer). Radiátory byly osazeny termoregulačními hlavicemi bez aretace. Spínání elektrokotle a klimatizačních jednotek v konferenčních sálech bylo manuální. Podlahové vytápění ve wellness bez regulace. Osm okruhů oběhových čerpadel teplé užitkové vody bez regulace (v provozu 24/7).

Zapínání a vypínání topení na pokojích před příjezdem a po odjezdu hosta bylo řešenou manuálně personálem. Stejně tak i natápění konferenčních sálů a wellness.

Hlavní požadavky 

  • Snížit energetickou náročnost budovy 
  • Automatizovat vytápění propojením s rezervačním systémem smartHotel
  • Propojit vzájemně nespolupracující technologie a zařízení v hotelu a vše "schovat" pod jednoduché on-line uživatelské rozhraní

Parametry budovy a vytápění

5 podlaží
35 pokojů a apartmánů, každý pokoj vč. koupelny
1 restaurace
2 konferenční sály
1 dětský koutek
1 herna
1 wellness
+ chodby, kuchyň, kanceláře, šatny, koupelny, WC, sklady

119 radiátorů
54 teplotních zón
3 plynové kotle 45kW
1 elektrokotel 50kW
1 tepelné čerpadlo 5kW
5 klimatizačních jednotek

4 čerpadla - topné okruhy
8 zónových ventilů - cirkulace TUV 

Řešení

Po změření prostupnosti budovy bezdrátovým signálem jsme provedli návrh a následnou instalaci inteligentního bezdrátového systému měření a regulace a propojili ho s hotelovým rezervačním systémem smartHotel. Kromě toho jsme napojili další stávající zařízení hotelu a vše zastřešili jednoduchým uživatelským rozhraním.

Vytápění na pokojích a ostatních prostorech

  • Všechny radiátory v budově jsme osadili inteligentními bezdrátovými hlavicemi.
  • Vybrané místnosti jsme vybavili bezdrátovými teplotními senzory (více radiátorů v místnosti, zakryté radiátory).
  • Budovu jsme rozdělili na 54 teplotních zón (místností). Teplota v každé zóně se nyní přesně měří a udržuje zcela automaticky s přihlédnutím na různé tepelné vlastnosti konkrétního pokoje (severní, jižní, rohový, podkrovní...).
  • Host má možnost manuálně nastavit teplotu na pokoji a koupelně v rozsahu 16-24 stupňů. Po nastavené době se teplota vrátí zpět do automatického režimu.

Detekce otevřených oken

  • Okna na pokojích a chodbách jsme osadili bezdrátovými senzory.
  • Nyní se při otevření okna automaticky snižuje nastavená teplota na všech radiátorech v místnosti
  • Po uzavření okna se nastavená teplota vrací k normálu
  • Nezvykle dlouhá doba otevřených oken se oznamuje personálu.

Automatické vytápění podle rezervací

  • Díky propojení s hotelovým rezervačním systémem smartHotel má náš systém informace o rezervacích a stavu obsazenosti každého pokoje.
  • Každý pokoj má v době obsazenosti nastavený individuální časový harmonogram.
  • Neobsazený pokoj je temperován na nižší udržovací teplotu.
  • Před příjezdem hosta se pokoj (a koupelna) začne včas sám automaticky natápět.
  • Po odjezdu hosta se automaticky nastaví udržovací teplota.

Ovládání z recepce

  • Díky jednoduché webové aplikací Panel recepce má recepční (nebo kdokoli jiný z personálu) neustálý přehled o teplotách na pokojích a stavu obsazenosti pokoje.
  • Recepční může natopit pokoj manuálně, např. pokud přijede host bez rezervace.
  • Recepční má neustálý přehled o otevřených oknech a době, jak dlouho jsou okna otevřená.
  • Dále zde vidí stav teplot v dětském koutku, wellness a konferenčních sálech. 
  • A také kontroluje stav herny .

Nastavení a záznam teplot

  • Každý pokoj a místnost v hotelu mají přiřazený individuální týdenní teplotní harmonogram
  • Správce má možnost upravit harmonogramy v jednoduché webové, popř. mobilní aplikaci.
  • Správce může zobrazit teplotní průběhy na pokojích a díky tomu přesněji nastavit optimální teploty a zahájení natápění.

Regulace welness - teplené čerpadlo

  • Tepelné čerpadlo ve welness jsme integrovali do našeho systému datovým rozhraním ModBus.
  • Ventily podlahového vytápění wellness jsme osadili termopohony ovládanými bezdrátově.
  • Recepce nyní kontroluje a natápí wellness vzdáleně přes aplikaci

Konferenční sály - elektrokotel a klimatizační jednotky

  • Elektrokotel a klimatizační jednotky v konferenčních sálech jsme integrovali do systému prostřednictvým bezdrátovýh spínačů a bezdrátových teplotních senzorů.
  • Systém nyní efektivně kombinuje tyto dva zdroje vytápění (klimatizační jednotky jsou v zimním období přepnuté v režimu tepelné čerpadlo). 
  • Recepce nyní kontroluje a natápí konferenční sály komfortně přes aplikaci.

Cirkulační okruhy teplé užitkové vody

  • Všech osm cirkulačních okruhů bylo osazeno zónovými ventily ovládanými bezdrátovými spínači.
  • Nyní již cirkulace neběží nonstop, ale spíná se podle obsazenosti pokojů na dané cirkulační větvi díky propojení s rezervačním systémem

Měření kotelny

  • Všechny tři kotelny jsme osadili bezdrátovým měřením čtyř větví otopné vody a dvou bojlerů 1000l. 
  • Nyní se zaznamenávají průběhy teplot na vstupu a výstupu všech okruhů a teplotu vody uvnitř  a na výstupu bojlerů.
  • Správce si může snadno zobrazit naměřené teplotní průběhy a díky tomu mít pod kontrolou celý otopný systém a teplou užitkovou vodu.
  • Díky tomu je informován o případném problému v otopné soustavě dřív, než to zjistí host.
  • Teplotní průběhy slouží i pro kontrolu nastavení ekvitermních křivek otopných okruhů.

Inteligentní herna

  • Dveře herny jsme osadili bezdrátovým chytrým zámkem a senzorem dveří.
  • Herna se nyní sama ráno odemkne a večer zamkne.
  • Jsou ošetřeny případy, kdyby se někdo nacházel v herně v době uzamčení.
  • Recepce má nyní stav herny pohodlně pod kontrolou z aplikace.

Přínosy

Snížení nákladů na enegie

  • Pokoje se vytápí automaticky podle obsazenosti. Prázdné pokoje se pouze temperují.
  • Otevřené okno automaticky utlumí teplotu všech radiátorů v místnosti.
  • Dětský koutek, herna a prostory zázemí topí automaticky podle harmonogramů, popř. podle přítomnosti osob.
  • Konferenční sály a wellness se natápí podle obsazenosti, jinak se temperují.
  • Oběhová čerpadla teplé užitkové vody spínají podle kombinace obsazenosti a harmonogramu.

Snížení nároků na personál

  • Většina provozu vytápění je nyní zcela automatizovaná. Personál již nemusí chodit do pokojů otáčet hlavice před příjezdem a po odjezdu hosta a obíhat konferenční sály a wellness kvůli zapnutí a vypnutí topení.
  • Personál má neustálý přehled o stavu obsazenosti, teplot na pokojích a otevřených oknech. Může tak rychle reagovat a předcházet potenciálním problémům.
  • Správce se nyní díky systému dozví o případném problému na otopné soustavě dřív než to stačí zjistit host.

Komfort pro hosta

  • Systém zajistí, že host má pokoj vždy správně natopený před příjezdem a následně udržuje přednastavenou teplotu (pro každý pokoj individuálně s ohledem na různé tepelné vlastnosti jednotlivých pokojů).
  • Host má možnost manuálně upravit teplotu na pokoji.
  • Automatizace vytápění odstranila problémy způsobené lidským faktorem. Tím se zvýšila spolehlivost a úroveň služeb hotelu a v konečném důsledku i spokojenost hosta.