Hotel Benica Benešov
Legendární hotel na hlavním tahu Praha-České Budějovice jsme přetvořili na chytrý hotel. Životnímu prostředí a nákladům na provoz přispívá úsporou energie, personálu šetří čas a majitelům přináší větší radost.
"V našem oboru se potýkáme s nedostatkem zaměstnanců a s neustále zdražujícími se vstupy, hlavně energii. Chytré vytápění a regulace teplé užitkové vody nám pomáhá částečně řešit oba problémy. Není náročné na obsluhu a výrazně nám spoří energie, plyn i elektřinu. Po této zkušenosti budeme tento způsob určitě využívat i v dalších provozech."
Jaroslav Opriš
majitel a jednatel
Hotel Benica
Výchozí situace
Budova hotelu byla postavena v devadesátých letech a je zateplená. Vytápění je řešeno převážně radiátory a částečně podlahovým vytápěním (wellness). Hlavním zdrojem vytápění jsou tři plynové kotle. Doplňkovým zdrojem je tepelné čerpadlo (wellness) a kombinace elektrokotle a klimatizačních jednotek využívaných v zimě k vytápění konferenčních sálů.
Regulace vytápění byla centrální s pevným časovým harmonogramem pro všechny pokoje (topení ráno a odpoledne-večer). Radiátory byly osazeny termoregulačními hlavicemi bez aretace. Spínání elektrokotle a klimatizačních jednotek v konferenčních sálech bylo manuální. Podlahové vytápění ve wellness bez regulace. Osm okruhů oběhových čerpadel teplé užitkové vody bez regulace (v provozu 24/7).
Zapínání a vypínání topení na pokojích před příjezdem a po odjezdu hosta bylo řešenou manuálně personálem. Stejně tak i natápění konferenčních sálů a wellness.
Hlavní požadavky
- Snížit energetickou náročnost budovy
- Automatizovat vytápění propojením s rezervačním systémem smartHotel.
- Propojit vzájemně nespolupracující technologie a zařízení v hotelu a vše "schovat" pod jednoduché on-line uživatelské rozhraní
Parametry budovy a vytápění
5 podlaží
35 pokojů a apartmánů, každý pokoj vč. koupelny
1 restaurace
2 konferenční sály
1 dětský koutek
1 herna
1 wellness
+ chodby, kuchyň, kanceláře, šatny, koupelny, WC, sklady
119 radiátorů
54 teplotních zón
3 plynové kotle 45kW
1 elektrokotel 50kW
1 tepelné čerpadlo 5kW
5 klimatizačních jednotek
4 čerpadla - topné okruhy
8 zónových ventilů - cirkulace TUV
Řešení
Po změření prostupnosti budovy bezdrátovým signálem jsme provedli návrh a následnou instalaci inteligentního bezdrátového systému měření a regulace a propojili ho s hotelovým rezervačním systémem smartHotel. Kromě toho jsme napojili další stávající zařízení hotelu a vše zastřešili jednoduchým uživatelským rozhraním.
Vytápění na pokojích a ostatních prostorech
- Všechny radiátory v budově jsme osadili inteligentními bezdrátovými hlavicemi.
- Vybrané místnosti jsme vybavili bezdrátovými teplotními senzory (více radiátorů v místnosti, zakryté radiátory).
- Budovu jsme rozdělili na 54 teplotních zón (místností). Teplota v každé zóně se nyní přesně měří a udržuje zcela automaticky s přihlédnutím na různé tepelné vlastnosti konkrétního pokoje (severní, jižní, rohový, podkrovní...).
- Host má možnost manuálně nastavit teplotu na pokoji a koupelně v rozsahu 16-24 stupňů. Po nastavené době se teplota vrátí zpět do automatického režimu.
Detekce otevřených oken
- Okna na pokojích a chodbách jsme osadili bezdrátovými senzory.
- Nyní se při otevření okna automaticky snižuje nastavená teplota na všech radiátorech v místnosti
- Po uzavření okna se nastavená teplota vrací k normálu
- Nezvykle dlouhá doba otevřených oken se oznamuje personálu.
Automatické vytápění podle rezervací
- Díky propojení s hotelovým rezervačním systémem smartHotel má náš systém informace o rezervacích a stavu obsazenosti každého pokoje.
- Každý pokoj má v době obsazenosti nastavený individuální časový harmonogram.
- Neobsazený pokoj je temperován na nižší udržovací teplotu.
- Před příjezdem hosta se pokoj (a koupelna) začne včas sám automaticky natápět.
- Po odjezdu hosta se automaticky nastaví udržovací teplota.
Ovládání z recepce
- Díky jednoduché webové aplikací Panel recepce má recepční (nebo kdokoli jiný z personálu) neustálý přehled o teplotách na pokojích a stavu obsazenosti pokoje.
- Recepční může natopit pokoj manuálně, např. pokud přijede host bez rezervace.
- Recepční má neustálý přehled o otevřených oknech a době, jak dlouho jsou okna otevřená.
- Dále zde vidí stav teplot v dětském koutku, wellness a konferenčních sálech.
- A také kontroluje stav herny .
Nastavení a záznam teplot
- Každý pokoj a místnost v hotelu mají přiřazený individuální týdenní teplotní harmonogram
- Správce má možnost upravit harmonogramy v jednoduché webové, popř. mobilní aplikaci.
- Správce může zobrazit teplotní průběhy na pokojích a díky tomu přesněji nastavit optimální teploty a zahájení natápění.
Regulace welness - teplené čerpadlo
- Tepelné čerpadlo ve welness jsme integrovali do našeho systému datovým rozhraním ModBus.
- Ventily podlahového vytápění wellness jsme osadili termopohony ovládanými bezdrátově.
- Recepce nyní kontroluje a natápí wellness vzdáleně přes aplikaci
Konferenční sály - elektrokotel a klimatizační jednotky
- Elektrokotel a klimatizační jednotky v konferenčních sálech jsme integrovali do systému prostřednictvým bezdrátovýh spínačů a bezdrátových teplotních senzorů.
- Systém nyní efektivně kombinuje tyto dva zdroje vytápění (klimatizační jednotky jsou v zimním období přepnuté v režimu tepelné čerpadlo).
- Recepce nyní kontroluje a natápí konferenční sály komfortně přes aplikaci.
Cirkulační okruhy teplé užitkové vody
- Všech osm cirkulačních okruhů bylo osazeno zónovými ventily ovládanými bezdrátovými spínači.
- Nyní již cirkulace neběží nonstop, ale spíná se podle obsazenosti pokojů na dané cirkulační větvi díky propojení s rezervačním systémem
Měření kotelny
- Všechny tři kotelny jsme osadili bezdrátovým měřením čtyř větví otopné vody a dvou bojlerů 1000l.
- Nyní se zaznamenávají průběhy teplot na vstupu a výstupu všech okruhů a teplotu vody uvnitř a na výstupu bojlerů.
- Správce si může snadno zobrazit naměřené teplotní průběhy a díky tomu mít pod kontrolou celý otopný systém a teplou užitkovou vodu.
- Díky tomu je informován o případném problému v otopné soustavě dřív, než to zjistí host.
- Teplotní průběhy slouží i pro kontrolu nastavení ekvitermních křivek otopných okruhů.
Inteligentní herna
- Dveře herny jsme osadili bezdrátovým chytrým zámkem a senzorem dveří.
- Herna se nyní sama ráno odemkne a večer zamkne.
- Jsou ošetřeny případy, kdyby se někdo nacházel v herně v době uzamčení.
- Recepce má nyní stav herny pohodlně pod kontrolou z aplikace.
Přínosy
Snížení nákladů na enegie
- Pokoje se vytápí automaticky podle obsazenosti. Prázdné pokoje se pouze temperují.
- Otevřené okno automaticky utlumí teplotu všech radiátorů v místnosti.
- Dětský koutek, herna a prostory zázemí topí automaticky podle harmonogramů, popř. podle přítomnosti osob.
- Konferenční sály a wellness se natápí podle obsazenosti, jinak se temperují.
- Oběhová čerpadla teplé užitkové vody spínají podle kombinace obsazenosti a harmonogramu.
Snížení nároků na personál
- Většina provozu vytápění je nyní zcela automatizovaná. Personál již nemusí chodit do pokojů otáčet hlavice před příjezdem a po odjezdu hosta a obíhat konferenční sály a wellness kvůli zapnutí a vypnutí topení.
- Personál má neustálý přehled o stavu obsazenosti, teplot na pokojích a otevřených oknech. Může tak rychle reagovat a předcházet potenciálním problémům.
- Správce se nyní díky systému dozví o případném problému na otopné soustavě dřív než to stačí zjistit host.
Komfort pro hosta
- Systém zajistí, že host má pokoj vždy správně natopený před příjezdem a následně udržuje přednastavenou teplotu (pro každý pokoj individuálně s ohledem na různé tepelné vlastnosti jednotlivých pokojů).
- Host má možnost manuálně upravit teplotu na pokoji.
- Automatizace vytápění odstranila problémy způsobené lidským faktorem. Tím se zvýšila spolehlivost a úroveň služeb hotelu a v konečném důsledku i spokojenost hosta.