Hotel Atlas v centru Benešova

16.11.2023

Hotel Atlas se dnes může nazývat chytrým hotelem. Hosté mají nyní jistotu, že jejich pokoj bude před příjezdem vždy natopen a personál hotelu již může zapomenout na běhání po pokojích a ovládání topení.

"V našem oboru se potýkáme s nedostatkem zaměstnanců a s neustále zdražujícími se vstupy, hlavně energii. Chytré vytápění a regulace teplé užitkové vody nám pomáhá částečně řešit oba problémy. Není náročné na obsluhu a výrazně nám spoří energie, plyn i elektřinu. Po této zkušenosti budeme tento způsob určitě využívat i v dalších provozech."

Jaroslav Opriš
majitel a jednatel
Hotel Atlas

Výchozí situace

Nově zrekonstruovaný zateplený pětipatrový hotel v centru Benešova nabízí 27 komfortně vybavených pokojů s koupelnou. Hlavním zdrojem vytápění jsou dva plynové kotle, které se společně se solárním předehřevem starají také o ohřev teplé užitkové vody. Všechny prostory jsou vytápěny radiátory.

Regulace vytápění byla řešena centrálně s pevným časovým harmonogramem pro všechny pokoje (topení ráno a odpoledne-večer). Radiátory byly osazeny termoregulačními hlavicemi bez aretace. 

Zapínání a vypínání topení na pokojích před příjezdem a po odjezdu hosta bylo řešenou manuálně personálem. Stejně tak i natápění salónku a restaurace. 

Hlavním požadavkem bylo snížit energetickou náročnost budovy a automatizovat vytápění propojením s rezervačním systémem smartHotel.

Parametry budovy a vytápění

5 podlaží
27 pokojů a apartmánů, každý pokoj vč. koupelny
1 restaurace
1 salónek
+ chodby, kuchyň, kanceláře, šatny, koupelny, WC, sklady

50 radiátorů
37 teplotních zón
2 plynové kotle 45kW

2 čerpadla - topné okruhy
1 cirkulace TUV

Řešení

Po změření prostupnosti budovy bezdrátovám signálem jsme provedli návrh a následnou instalací inteligentního bezdrátového systému měření a regulace a propojili s hotelovým rezervačním systémem.

Vytápění na pokojích a ostatních prostorech

  • Všechny radiátory v budově jsme osadili inteligentními bezdrátovými hlavicemi.
  • Vybrané místnosti jsme vybavili bezdrátovými teplotními senzory (více radiátorů v místnosti, zakryté radiátory). 
  • Budovu jsme rozdělili na 37 teplotních zón (místností). Teplota v každé zóně se nyní přesně měří a udržuje zcela automaticky s přihlédnutím na různé tepelné vlastnosti konkrétního pokoje (severní, jižní, rohový, podkrovní...).
  • Host má možnost manuálně nastavit teplotu na pokoji a koupelně v rozsahu 16-24 stupňů. Po nastavené době se teplota vrátí zpět do automatického režimu.

Detekce otevřených oken

  • Okna na pokojích a chodbách jsme osadili bezdrátovými senzory.
  • Nyní se při otevření okna automaticky snižuje nastavená teplota na všech radiátorech v místnosti
  • Po uzavření okna se nastavená teplota vrací k normálu
  • Nezvykle dlouhá doba otevřeného okna se reportuje personálu

Automatické vytápění podle rezervací

  • Díky propojení hotelového rezervačního systému smartHotel  má náš systém informace o rezervacích a stavu obsazenosti každého pokoje. 
  • Každý pokoj má v době obsazenosti nastavený individuální časový harmonogram. 
  • Neobsazený pokoj je temperován na nižší udržovací teplotu. 
  • Před příjezdem hosta se pokoj (a koupelna) začne včas sám automaticky natápět.
  • Po odjezdu hosta se automaticky nastaví udržovací teplota.

Ovládání z recepce

  • Díky jednoduché webové aplikací Panel recepce má recepční (nebo kdokoli jiný z personálu) neustálý přehled o teplotách na pokojích a stavu obsazenosti pokoje.
  • Recepční může natopit pokoj manuálně, např. pokud přijede host bez rezervace.
  • Recepční má neustálý přehled o otevřených oknech a době, jak dlouho jsou okna otevřená.

Nastavení teplot 

  • Každý pokoj a místnost v hotelu má přiřazený individuální týdenní teplotní harmonogram
  • Správce má možnost upravit harmonogramy v jednoduché webové, popř. mobilní aplikaci.
  • Správce může zobrazit teplotní průběhy na pokojích a díky tomu přesněji nastavit optimální teploty a zahájení natápění.

Měření kotelny

  • Kotelnu jsme osadili bezdrátovým měřením všech okruhů otopné a užitkové vody včetně teploty vody v bojlerech.
  • Správce si může snadno zobrazit naměřené teplotní průběhy a díky tomu mít pod kontrolou celý otopný systém.

Vyhřívání okapů  

  • O vyhřívání okapů v zimních měsících se starají topné kabely, které jsme napojili na bezdrátové spínače
  • Vyhřívání je nyní řízené na základě předpovědi počasí a aktuální venkovní teploty

Přínosy

Snížení nákladů na enegie

  • Pokoje se vytápí automaticky podle obsazenosti. Prázdné pokoje se pouze temperují.
  • Otevřené okno automaticky utlumí teplotu všech radiátorů v místnosti.
  • Restaurace a salónek topí automaticky podle harmonogramů, popř. podle přítomnosti osob.

Snížení nároků na personál

  • Vytápění je nyní zcela automatizované. Personál již nemusí chodit do pokojů otáčet hlavice radiátorů před příjezdem a po odjezdu hosta a obíhat restauraci a salónek kvůli zapnutí a vypnutí topení.
  • Personál má neustálý přehled o stavu obsazenosti, teplot na pokojích a otevřených oknech. Může tak rychle reagovat a předcházet potenciálním problémům.
  • Správce se nyní díky systému dozví o případném problému na otopné soustavě dřív než to stačí zjistit host.

Komfort pro hosta

  • Systém zajistí, že host má pokoj vždy správně natopený před příjezdem a následně udržuje přednastavenou teplotu (pro každý pokoj individuálně s ohledem na různé tepelné vlastnosti jednotlivých pokojů).
  • Host má možnost manuálně upravit teplotu na pokoji.
  • Automatizace vytápění odstranila problémy způsobené lidským faktorem. Tím se zvýšila spolehlivost a úroveň služeb hotelu a v konečném důsledku i spokojenost hosta.